توسعه فردی از دیدگاه مازلو

رشد و توسعه فردی در زندگی شخصی از دیدگاه مازلو

در این مقاله چیا گفتیم ...

آبراهام مازلو نظریه ای تحت عنوان تئوری خودشکوفایی مطرح کرد که ابعاد بسیار جدیدی را در حوزه توسعه فردی روشن کرد ، از نظر مازلو نیازهای انسان در یک هرم گنجانده میشود و سلسله مراتبی دارد که هرکدام از این نیازها که برطرف شود انسان به سمت پله بالایی هرم حرکت میکند ؛ پایین ترین پله هرم نیازهای فیزیولوژِی انسان بوده وبالاترین پله آن نیاز به رشد و شکوفایی میباشد.
  • حوالی سال 1970 میلادی یک روانشناس انسان‌گرای آمریکایی تبار به نام آبراهام مازلو نظریه‌ای تاثیرگذار و شگفت‌انگیز در مورد رشد و توسعه فردی ارائه کرد که به تئوری خودشکوفایی معرف شد.

    مازلو هرمی را ترسیم کرد که به سلسله مراتب نیازهای انسان اشاره داشت ؛ نیازهایی که اگر در هر مرحله از زندگی آدمی ، پاسخ مناسب دریافت کند ، انسان به سوی مرحله بعدی میرود.

    در این مقاله توسعه فردی از دیدگاه مازلو را در زندگی شخصی بیان میکنیم…

    توسعه فردی چیست؟

    توسعه فردی، چیزی است که به شما کمک می‎کند تا به بهترین نسخه یا ورژن خودتان، تبدیل شوید. هنگامی که به بهترین نوع خودتان تبدیل شدید، حس غالب شما چیست؟ درست حدس زدید، احساس رضایتمندی و خشنودی از زندگی!
    فرآیند رشد و توسعه، باعث می‌شود که پتانسیل های پنهان شما آشکار شود و ابدا اینطور نیست که با کشف یک توانایی یا علاقه جدید، فرآیند رشد فردی تان برای همیشه، تمام شود. بلکه این فرآیند، همیشگی و پایدار است. در واقع انسان از تمام آنچه در خلقت وجود دارد مانند طبیعت، حیوانات، هنر و به ویژه از اطرافیان, چیزهایی می‎آموزد که باعث توسعه جسم و روان او می‌شود. درست مثل همین لحظه که شما با مطالعه این مقاله، قسمتی از توسعه و رشد فردی خود را رقم زده اید. توجه کنید که اگر بدن سالمی نداشته باشید، دردها و بیماری های موجود مانع ایجاد احساس رضایتمندی از زندگی خواهند شد. و حتی نمیتوانید به آسانی این مقاله را بخوانید ؛ بنابراین، به صورت عمومی توصیه می‎کنیم که هر آنچه به سلامت جسم تان مربوط می‌شود را جدی بگیرید. بهداشت خواب، تغذیه صحیح، ورزش روزانه، پیشگیری از بیماری های متعدد و استراحت کافی در طول روز باعث می‌شوند، سطح کیفی مطلوبی را برای رسیدگی به روان خود، پشت سر بگذارید.

    تئوری خودشکوفایی مازلو

    درست مانند همان تئوری خودشکوفایی مازلو، که برای دستیابی به شکوفایی فردی، در قاعده هرم به نیازهای فیزیولوژیک همچون غذا، استراحت، تفریح و… اشاره می‌شود. حوزه مسائل روانی بسیار گسترده تر از مسائل اجتماعی، سلامت جسمی و موضوعات عاطفی است. در این بخش از توسعه فردی، که انصافا بخشی تخصصی و نیازمند دقت فراوان است؛ بایستی مهارت های نرم لازم برای شکوفایی فردی و حتی اجتماعی را بیاموزید
    داشتن یک نقشه توسعه فردی به زندگی تان معنا می‎بخشد و نوید آینده ای امید بخش را می‌‎دهد. برای تهیه این نقشه، ابزار خاصی نیاز ندارید. فقط خودتان هستید و شاید در برخی از ابهاماتی که با آن ها مواجه می‌شوید، افراد مشاور و آگاه بتوانند به شما کمی کمک کنند.

    هدف برای توسعه فردی در زندگی شخصی


    شماهم اگر برای هدفگذاری مشکلی دارید میتوانید مقاله ما با موضوع هدفگذاری به روش اسمارت را مطالعه کنید و سوالاتتان در حوزه هدفگذاری را در بخش نظرات از ما بپرسید.

    برای توسعه فردی در زندگی شخصی ابتدا اهداف خود را بنویسید، می‌خواهم تا ۲ سال آینده در محل کارم به جایگاه شغلی بالاتری دست یابم. آفرین! حالا بنویسید چرا چنین هدفی را انتخاب کرده اید. برای این کار می توانید از انواع روش های هدف گذاری کمک بگیرید.
    علت‌ها و ریشه های اهداف تان هرچقدر قوی‌تر باشند، سستی و اهمال کاری در رسیدن به آن ها کمتر خواهد بود.
    برای رسیدن به جایگاه شغلی برتر، باید چه اقداماتی را انجام دهید؟ هر آنچه به ذهن تان می‌رسد بنویسید و سپس مطابق با واقعیت، راه ها و اقدامات درست را انجام دهید. زیرا برای انجام هر کاری هزاران شیوه صحیح و اشتباه، وجود دارد.
    حالا همان چند کاری که لیست کرده اید را به کارهای کوچکتر تبدیل کنید تا انجام شان راحت تر باشد. دوست من، سختی یک کار بهانه خوبی برای انجام ندادنش نیست! دوباره به پاراگراف توسعه روانی سر بزنید، کدام مهارت ها را برای رسیدن به هدف تان، باید یاد بگیرید یا تقویت کنید؟
    آخرین گام، ارزیابی پیشرفت ها، درجا زدن ها و احتمالا ناکامی هایی است که طی مسیر رشد و توسعه فردی تان، تجربه کرده اید. ارزیابی، باعث می‌شود از پیشرفت ها انرژی بگیرید و از موانع، به صورت ناخودآگاه فرار نکنید. در آخر اینکه، در طول سفر توسعه فردی، توصیه های سلامت جسم را هیچ گاه از یاد نبرید.

    موانع رسیدن به هدف در توسعه فردی از دیدگاه مازلو

    یکی از بزرگترین موانع رشد و توسعه فردی، ترس است. ترس با شما کاری می‌‎کند که برای همیشه در حاشیه امن خود بمانید و هیچ پیشرفتی نداشته باشید. بنابراین، ابتدا ترس‌های خود را بشناسید و سپس برای از میان بردن هر کدام از آن‌ها اقدام کنید.
    هرچند غلبه برترس‌هایی که سال‌های متمادی با آن‌ها زندگی کرده‌اید کاری سخت و دشوار است اما قبول کنید که شدنی است! اگر از صحبت کردن در میان جمع و یا صحبت با افراد تازه وارد هراس دارید، وارد گروه‌هایی شوید که در آنجا افراد زیادی مانند شما از صحبت کردن واهمه دارند و می‎خواهند با قرار گرفتن در یک گروه، بر این ترس بزرگ غلبه کنند.
    به این ترتیب، در هر یک از حوزه‌های سلامت روان، جسم، عاطفی، شغلی و… ترس‌های خود را شناسایی کرده و با کمک گرفتن از افراد آگاه، به نابودی ترس‌های خود کمک کنید.

    رشد در توسعه فردی

    اگر می‌‎خواهید به نسخه‌ای بهتر از آنچه که هستید تبدیل شوید، باید مهارت‌های جدیدی یاد بگیرید که در راستای اهداف و نقشه توسعه فردی‌تان است. به عنوان مثال، اگر به آرایشگری علاقمند هستید و می‌خواهید در این حرفه، حرفی برای گفتن داشته باشید باید جدیدترین تکنیک‌های آرایشی را بیاموزید.
    امروزه منابع متعدد یادگیری همچون یوتیوب، سایت‌های آموزشی، و… وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌‎توانید به صورت رایگان مهارت‌ها و دانش خود را ارتقاء دهید، هرچند برخی از دوره‌های آموزشی و مهارت های نوین، نیازمند صرف هزینه نیز هستند. بهتر است بدانید که دستیابی به توسعه فردی، بدون مشخص کردن ارزش‌های شخصی، امکان پذیر نیست. اگر چهارچوب و ارزش‌های شخصی مختص به خودتان را نداشته باشید، در هجوم موقعیت‌های سخت نمی‌‎توانید به درستی و با قاطعیت تصمیم گیری کنید زیرا هر لحظه دچار التهاب و سردرگمی خواهید بود.
    ارزش‌های فردی یا شخصی، دائما در رفتار، گفتار، تصمیمات و تمام جوانب زندگی شما منعکس می‌شوند. این ارزش‌ها، مفاهیمی همچون فداکاری، همدلی، توانمندسازی، نوآوری، همکاری و…. هستند که با تکیه بر آن ها می‌‎توانید به بهبود رشد فردی خود کمک کنید.

    منابع الهام بخش در توسعه فردی از دیدگاه مازلو

    بخش مهمی از تحقق توسعه فردی مشروط به وجود منابع گوناگون الهام و انگیزه در زندگی فردی است. منظور ما از منابع الهام و ایجاد انگیزه، افراد یا چیزهایی هستند که شور زندگی را در شما شعله ور می‌‎کنند. ممکن است یک معلم، مادر، دوست، طبیعت، موسیقی، کمک به افراد نیازمند و… انگیزه و اشتیاقی وصف ناپذیر جهت توسعه فردی و گام برداشتن به سوی پیشرفت، در درون تان ایجاد کنند، پس همین امروز لیستی از منابع الهام بخش زندگی‌تان را تهیه کنید.

    جمع‌بندی

    برای درک بهتر از رشد و توسعه فردی، از تئوری خودشکوفایی آبراهام مازلو روانشناس آمریکایی تبار خوشنام قرن پیش، کمک گرفتیم و اشاره کردیم که شکوفایی فردی دارای ابعاد مختلفی همچون: جسمی، روانی، عاطفی و اجتماعی است. برای رسیدن به نقطه خودشکوفایی، باید نقشه ای مبتنی بر واقعیت ترسیم کنید و مهارت های مختلفی مانند مدیریت بحران، حل مسأله و… را نیز، بیاموزید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۴ رای

    با کلیک روی هرکدوم از شبکه های اجتماعی زیر میتونید این مقاله رو خیلی راحت با دوستان خودتون به اشتراک بزارید…

    این مطلب رو خوندی
    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    2 دیدگاهات
    بیشترین رأی
    تازه‌ترین قدیمی‌ترین
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    2
    0
    نظرتون راجع به این مقاله رو حتما حتما واسم بنویسیدx
    ()
    x