خلاصه و بررسی کتاب تخت خوابت را مرتب کن

کتاب تخت خوابت را مرتب کن

در این مقاله چیا گفتیم ...

کتاب تخت خوابت را مرتب کن ، یک کتاب در حوزه انگیزش و راه و روش رسیدن به هدف هست که توسط ژنرال مکریون نوشته شده ، این کتاب دارای ده فصل بوده که هر فصل یک راه و یک اصل از اصول موفقیت و رسیدن به هدف رو برای شما مطرح میکنه
  • آقای مکریون نویسنده “کتاب تخت خوابت را مرتب کن” یک ژرنال بازنشسته نیرو دریایی ایالات متحده آمریکا بود؛ درحال حاضر هم رئیس دانشگاه تگزاس هست.

    وقتی داشت اولین بار برای دانشجو هاش سخنرانی می کرد ، متوجه استقبال اونها از تجربیاتش شد . بعد با خودش فکر کرد که میتونه کتابی مفید و کاربردی از تجربیاتش برای مردم بنویسه که زندگی اونها رو تحت تاثیر قرار بده .
    راستی جالبه بدونی که کتاب مکرین تو سال 2017 جزء پرفروش ترین کتاب های نیوروک تایمز شده. منم تصمیم گرفتم یک نمایشگاه عکاسی از کتاب مکریون درست کنم و به نمایش بذارم .
    خب دیگه رسیدیم همونطور که داشتم می گفتم این نمایشگاه دارای ده فصل و درس هست که هر کدومشون داستان و درسی پشتش وجود داره که می تونه زندگی یا حتی دنیا مون رو تغییر بده . که من اینجا یکی یکی درس هارو براتون میزارم توضیح میدم …

    درس های کتاب تخت خوابت را مرتب کن

    درس اول : تخت خوابت را مرتب کن

    کتاب تخت خوابت را مرتب کن

    همونطوی که داری به عکس اول نگاه می کنی به این سوال من فکر کن  مزیت مرتب کردن تختخواب چیه ؟

    ببین !!! مکریون میگه روزت رو با تکمیل کردن یک کار شروع کن . مثلا می تونی صبح ها تخت خوابت رو مرتب کنی حالا چرا میگم مرتب کردن تخت خواب ؟

    چون اولا یک کار رو تکمیل کردی و دوما یک احساس آرامشی بهت دست داده که همه چیز مرتب و درست در جای خودش قرار گرفته. در نتیجه ذهنت یک پیام مثبت برای تو ارسال می کنه که من برای امروز آماده ام و میتونم بقیه کارها رو به درستی انجام بدم.

    مکریون هم به عنوان یک کارآموز نیروی دریایی اولین کاری که انجام می داد ، تختش رو مرتب می کرد. این کار یک نوع ارزیابی صبحگاهی بود که نظم و پاکیزگی و توجه یک سرباز به جزئیات رو نشون می داد . که موجب می شد سربازا از این کاراعتماد به نفس بگیرن و روزشون رو با قدرت شروع کنن….

    احتمالا داری با خودت فکر میکنی که انجام دادن این کار کوچیک چه تاثیری روی بقیه کارهای ما میزاره؟ ببین !!! انجام همین کار کوچیک باعث میشه انگیزه بگیری و بتونی توانت رو برای انجام دادن کارهای بزرگ بالا ببری به قول یکی از دوستانم

    « برای اینکه بتونی کار های بزرگی رو انجام بدی و تغییری تو زندگیت ایجاد کنی باید از همین چیز های به ظاهر کوچیک شروع کنی »

    پس درس اول اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی اولین وظیفه ات رو انجام بده یعنی  تختخوابت رو مرتب کن .

    درس دوم : دوست و همراه پیدا کنید

    از تصویر دوم چه نتیجه ای می گیری ؟ مکریون می گه شما نمی تونید کارها رو به تنهایی انجام بدین .
    مکریون و دوستاش تو دوران سربازی باید سوار یک قایق ده نفره می شدن و به دل آب میزدن و یک مسیر طولانی رو طی می کردن به این فکر کن اگر یکی از سربازا به دلیل خستگی یا هر دلیل دیگه ای ناهماهنگ پارو بزنه چی می شد؟

    احسنت !!! قایق یا سرعتش کم میشد یا کلا از میسر اصلیش منحرف می شد و به مقصدی که تعیین شده نمیرسید.

    اونوقت هست که دیگه تنبیه های سخت فرمانده بهشون سلام می کنه.

    این تمرین به ما این نکته رو گوش زد می کنه که اگر قرار هست قایقی به مقصدش برسه لازمه که یک تیم با هم همراه بشن و هماهنگ پارو بزنن….
    ببین تو هر چی هم به قول اون آهنگ اینستاگرام : پرو قرنیه مشکی *** قلدر چارشونه کشتی
    هم که باشی اگر بخوای تنهایی یک کار بزرگی رو انجام بدی یا کارها خیلی سخت پیش میره یا کلا همون کشتی رو هم به گل می شونی تو نمی تونی تنها یک تنه با داشته هایی که داری یک کشتی رو هدایت کنی و از پسش بر بیای تو توی این مسیر نیاز به امید ، مشورت و راهنمایی داری حرفم و کامل بزنم نیاز به همراه داری که کمکت کنه مثل یک دوست خوب یا یک همسر همراه و صبور. قدیمی‌ها چه خوب گفتن که «یک دست صدا نداره» ببین رفیق !!! گاهی اون چیزی که باعث می شه تو از چالش های زندگی عبور کنی ،علاوه بر خودت همراهی کردن اطرافیانت هم هست . اینم بگم که حواست باشه !!! که همراهات و باید درست انتخاب کنی .
    پس درس دوم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی نیاز به دوست و همراه داری که کمکت کنن .

    درس سوم : وسعت قلب داشته باش

    اما درس سوم مکریون میگه وسعت قلب آدم ها مهمه .
    تو معیارت از یک فرد چیه ؟ چطوری تشخیص میدی که داری با چه کسی ارتباط برقرار می کنی ؟ قدش ، لباسش ، قدرتش یا…؟
    جناب سعدی : تن آدمی شریف است به جان آدمیت *** نه همین لباس زیباست نشان آدمیت
    نه قد نه لباس نه پول و… هیچ کدوم مهم نیست ! اون چیزی که اهمیت داره درون آدماست یعنی ، وسعت قلب هر آدم که عزم و ارادش رو می سازه . وسعت قلب ادم ها امید رو در درونشون روشن می کنه و باعث می شه که دست به کار های خارق العاده بزنن.
    مکریون تو دوران خدمتش یک رزمنده رو دید که قد کوتاه و جسه ضعیفی داشت خودش رو با اون مقایسه می کرد ؛ که من قوی تر از اون هستم و… .

    اون عجب اعتماد به سقفی داره که اومده اینجا ، همونطور که داشت به مقایسه کردنش ادامه می داد متوجه شد که فرمانده هاش چقدر دارن به اون فرد احترام میذارن مکریون با شنیدن نام اون رزمنده دیگه حرفی برای گفتن نداشت!

    بله اون رزمنده جزء افتخار آفرین ترین سراباز های جنگی بود که با عزم و اراده و باوری که داشت به همه ثابت کرده بود که درون آدم ها مهم تر از جسم و ظاهر اونهاست و این وسعت قلبی آدم هاست که می تونه شگفتی ساز باشه . مکریون فهمید چه اشتباهی کرده و این نتیجه رو گرفت که معیار سنجش دیگران وسعت قلبی اونهاست و لاغیر.
    پس درس سوم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی باید انسان ها رو با وسعت قلبیشون بسنجی

    درس چهارم : زندگی عادلانه نیست اما تو ادامه بده

    درس چهارم مکریون میگه زندگی عادلانه نیست ولی شما ادامه بدین .
    تا حالا برات اتفاق افتاده که برای کارهات کلی تلاش کنی و حتی به بدترین حالت ممکنش هم فکر کرده باشی ولی بازم بدتر از اون چیزی که فکر می کردی برات اتفاق افتاده باشه ؟ که اتفاقا تو اصلا در اون اتفاق مقصر نبودی و نقشی در اون نداشتی مثلا یک بیماری یا…. تو توی این موقعیت چه کار می کنی آیا شکست و می پذیری ؟ ببین !!! جهان هیچ تعهدی نسبت به ما نداره پس تو باید ادامه بدی چون توی زندگی از هر ده توپی که به سمت دروازه سرنوشتت شوت می کنی فقط یکیش گل می شه . مهم اینکه تو مدام شوت بزنی و خسته نشی .
    یکبار مکریون موقع انجام تمرینات صبحگاهی یکی از قوانین آموزشگاه رو نقص کرد تنبیهش این بود که خودش رو مثل کلوچه شکری درشن غرق کنه از نظر همه سربازها این بدترین نوع تنبیه بود موقع انجام این تنبیه مکریون با خودش فکر می کرد که چرا همچین تنبیه ناعادلانه ای نصیبش شده ؟ آخه اون که کار خاصی انجام نداده بود بعد از اینکه کاملا بدنش پر از شن شد پیش فرماندش رفت و فرمانده ازش پرسید میدونی برای چی به کلوچه شکری تبدیل شدی ؟ خیر قربان چون زندگی زیاد عادلانه نیست هرچه زود تر این رو یاد بگیری برای خودت بهتر هست….
    درس چهارم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی باید چیزی بیشتر از یک کلوچه شکری باشی و به جلو حرکت کنی.

    درس پنجم : شکست شمارو قوی‌تر میکنه

    مکریون توی فصل پنج ” کتاب تخت خوابت را مرتب کن ” می گه که شکست می تونه شما رو قوی تر کنه .
    تو حتما توی زندگیت با چالش های سختی رو به رو شدی ، اون موقع چه تصمیمی گرفتی ؟
    از چالش های زندگی نترس !!! ما توی زندگی با چالش های مختلف زیادی روبه رو می شیم .گاهی اوقات شکست می خوریم و هزینه شکست هامون رو هم پرداخت می کنیم .
    بیا به شکست یک جور دیگه نگاه کنیم ، شکست غول نیست که ازش بترسیم شکست ، می تونه برای ما مثل یک پله عمل کنه پله ای به نام تجربه.
    یادمون باشه آدم های موفق از شکست هاشون درس می گیرن و در نتیجه از چالش های سخت و دشوار دیگه هراسی ندارن .
    مکریون تو دوران آموزشیش وقتی تو تمریناتش عقب می افتاد تنبیهش این بود که باید به بخشی به نام سیرک می رفت که اونجا تمرینات ، سخت و نفس گیرتر می شد و باعث می شد خیلی از سربازایی که به سیرک رفتن خسته تر بشن و اوضاع بدتر بشه و در نهایت تسلیم بشن اما مکریون با اراده ای که داشت ، تونست سختی تمرینات سیرک رو تحمل کنه و قوی تر بشه و مورد تحسین فرمانده هاش قرار بگیره و نتیجش این شد که دیگه توی تمریناتش عقب نیافتاد….
    درس پنجم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی نباید از سیرک های زندگیت بترسی .

    درس ششم کتاب تخت خوابت را مرتب کن : شهامت داشته باش

    این و شنیدی که میگن تا به آب نزنی شنا یاد نمیگیری ؟
    این قانون طبیعته !!! تا ریسک نکنی ، تا جرات و جسارت مقابله با خطرات و فشار های زندگی رو نداشته باشی ، نباید انتظار موفقیت و پیشرفت و از خودت داشته باشی. تا حالا به سنگ های قیمتی توجه کردی ؟ اون سنگی که فشار ضربه های چکش و تحمل می کنه تا تبدیل به الماس بشه توی موزه ، با بهترین سیستم های امنیتی ازش مراقبت می شه و مردم برای دیدنش بلیط تهیه می کنن ولی اون سنگی که تحمل فشار و نداره تبدیل به سنگ فرش همون موزه میشه ولی ارزش این کجا و آن کجا
    مکریون تو خاطراتش می گه که سربازا باید از یک برج بلند به کمک یک طناب میومدن پایین و رکوردشون رو ثبت می کردن با اینکه رکورد مکریون قابل قبول بود اما اون تصمیم گرفت رکورد بهتری ثبت کنه برای همین ریسک کرد و با سرعت بیشتری به سمت پایین حرکت کرد و موفق شد که بهترین رکورد رو به نام خودش ثبت بکنه….
    البته که ریسک هم باید مدیریت بشه و درست ازش استفاده بشه در غیر اینصورت شرایط و بدتر می کنه خلاصه که زندگی مثل یک مبارزه است باید بری تو گود و باهاش رو به رو بشی .
    درس ششم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی باید موانع مقابلت رو کنار بزنی .

    درس هفتم : از هیچ زورگویی نترس!

    این درس در کتاب “تخت خوابت را مرتب کن” میخواد بگه که باید جلو زورگو ها و قلدر ها وایستی …
    خاطرات آدم های موفق و که میخونی متوجه می شی که ، یک سری افراد قدرتمندی وجود داشتن که میخواستن چوب لای چرخه آدم های بزرگ بذارن و مانع پیشرفتشون بشن آدم های موفق نه زیر بار ظلم رفتن ، نه تسلیم شدن اونها با شجاعتی که داشتن جلو ظلم ایستادگی کردن و پیروز شدن .

    واقعا شجاعت یک خصوصیت فوق العاده است بدون شجاعت دیگران سرعت پیشرفتمون رو محدود می کنن و دیگه جامعه رشدی نمی کنه در نتیجه قلدر ها و زورگوها میشن ناخدای کشتی این جامعه و دیگه به قول معروف:
    « تو خود حدیث مفصل بخوان از این مجمل »
    مکریون یک دوره آموزشی سخت داشت که باید سربازا توی یک شب تاریک تو دریایی شنا می کردن که علاوه بر تاریکی محض و سردی آب ، پر از کوسه های خطرناک هم بود جالبه برات که بدونی کوسه ها ترس رو در آب بو می کشن و دور طعمه خودشون می چرخن و ضعیف بودن یا نبودن طعمه رو بررسی می کنن اگر طعمه شجاعت رو به رو شدن با اون ها رو نداشته باشه بهش حمله می کنن ولی سربازا با باور و شجاعتی که داشتن تونستن بدون تردید به ترسشون غلبه کنن و در اون دریا شنا کنن ….
    زورگوها دقیقا مثل همین کوسه ها هستن .
    پس درس هفتم میشه که اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی نباید در مقابل کوسه ها عقب نشینی کنی

    درس هشتم : درست جای خودت بایست

    این قسمت کتاب میخواد بگه که در جای درست خودتون بیاستید .
    باید بدونیم که مهم نیست مسیر چقدر تاریک یا راه چقدر پر پیچ و خم هست ما باید ماموریت خودمون رو در این دنیا به پایان برسونیم و این هست که ادم ها رو از هم دیگه مجزا می کنه . توی زندگی همه ما این لحظات سخت وجود داشته و خواهد داشت نقش ما در اینجا اینکه باید به عمق خودمون نفوذ کنیم و بتونیم بهترین خودمون رو پیدا کنیم .
    مکریون و دوستانش باید برای یک ماموریت خودشون و آماده میکردن ماموریتشان این بود که باید در شبی که پر از مِه بود در دریا شنا میکردن تا یک کشتی رو منهدم کنن همه میدونستن در این آزمون آزمایشی احتمال آسیب دیدن یا حتی مرگ هم وجود داره ! یعنی حتی یک اشتباه هم ممکن بود آخرین اشتباه باشه ولی اونها تصمیم گرفتن در این شرایط بهترین خودشون باشن و بدون شک و تردید عملیات و به بهترین نحو انجام بدن… .

    درس هشتم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی باید تو تاریک ترین لحظه های زندگیت هم بهترین خودت باشی.

    درس نهم : به دیگران امید بده …

    قبول داری آدم باید سعی کنه تو زندگیش مرهم زخم دیگران باشه تا نمک روی زخم ؟ وقتی امید و به وجود کسی تزریق می کنی انگیزه می گیری یا وقتی یک فرد امیدوار و میبینی با خودت میگی پس منم می تونم قوی باشم و تو این شرایط ادامه بدم .

    امید جزء قوی ترن سلاح بشر برای عبور کردن از درد و رنج هاست با امید تو می تونی الهام بخش یک ملت برای پیشرفتشون باشی .
    یک روز مکریون و دوستاش باید به مردابی میرفتن و در اونجا با هم یکسری مسابقات می دادن بعد از مدتی که همه سربازا در گل فرو رفته بودن و خستگی داشت بر اونها غالب می کرد که دیگه تسلیم بشن یک دفعه یکی از سربازا شروع به آواز خوندن کرد بعد همه با هم دیگه همدل و یک صدا شدن و شروع کردن به آواز خوندن و دوباره امید رو درون خودشون پیدا کردن و انرژی گرفتن….
    درس نهم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی باید زمانی که تا گردن تو گل فرو رفتی شروع کنی به اواز خواندن .

    درس دهم : هرگز تسلیم نشو!

    گاهی اوقات زندگی ما رو تو شرایطی قرار میده که به نظر می رسه که تسلیم شدن بهترین راه حله ، تا جایی که حس می کنی ادامه دادن دیگه برات منطقی نیست . اگرتسلیم بشی شاید برای مدت کوتاهی آرامش به دست بیاری ولی در نهایت حسرتی میخوری که دردش به مراتب بیشتراز حالت قبل اذیتت می کنه چون تو رویاهات رو رها کردی . درسته زندگی گاهی سخته ولی همیشه کسانی هستن که شرایط بدتری نسبت به تو دارن و هنوز دارن ادامه میدن پس رفیق مراقب باش از قافله عقب نمونی !!!
    فرمانده در روز اول آموزشی به سربازای خودش گفته بود که دراین راه رنج و سختی ، آزار و اذیت و حتی احتمال مرگ وجود داره ! هر وقت که خواستین ازاین دوره آموزشی خلاص بشین فقط کافیه که این زنگ رو سه بار به صدا دربیارین…
    درس دهم اگر میخوای زندگیت یا حتی جهان رو تغییر بدی هیچ وقت زنگ رو به صدا در نیار…

    جمع‌بندی “کتاب تخت خوابت را مرتب کن”

    1. صبح که از خواب بیدار می شی اولین کاری که باید انجام بدی این هست که تخت خوابت رو مرتب کنی و با برنامه ریزی روزت و آغاز کنی.
    2. سعی کن دوستانی رو پیدا کنی که درمسیر زندگی تو رو به درستی یاری کنن حواست به این موضوع هم باشه که دشمن دانا به از دوست نادان در انتخاب دوستانت حتما هوشیار باش…
    3. اون چیزی که اهمیت داره وسعت قلبی افراد هست به جای توجه به لباس ، پول و… درون افراد رو شناسایی کن .
    4. زندگی پر از چالش های ناعادلانه است و کاری که باید انجام بدی اینکه به خودت و هدفت اعتماد داشته باشی و رو به جلو حرکت کنی .
    5. شکست ها مثل تهدید هایی هستن که ما باید اونها را تبدیل به فرصت کنیم.
    6. چالش های زندگی موانعی هستن که جلو ما قرار دارن ما باید شهامت رو به رو شدن با اونها رو داشته باشیم و چالش ها رو تبدیل به یک تجربه کنیم .
    7. زورگوها و قلدار ها رو باید شناسایی کنی و با شجاعتی که داری ثابت کنی که ازشون نمیترسی و همیشه آماده مبارزه هستی.
    8. لازم نیست با کسی خودت رو مقایسه کنی فقط بهترین خودت باش طوری رفتار کن که وقتی به گذشته خودت نگاه می کنی پیشرفت و در خودت ببینی به خودت افتخار کنی .
    9. همیشه سعی کن به دیگران انرژی مثبت و امید بدی مثل یک سیستم توربو در موتور ماشین ، سرعت شون رو به سوی هدف درست زیاد کن .
    10. هرگز تسلیم نشو و یادت باشه اون آبی که در یک جا بدون حرکت تسلیم شده تغییر رنگ و بو میده ولی آبی که در جریان هست همیشه زیباست .

    خب به پایان کتاب “تخت خوابت را مرتب کن” رسیدیم ما با انجام دادن این درس ها می تونیم زندگی خودمون یا حتی جهان رو تغییر بدیم راستی در آخر صفحه باکسی رو مدیر محترم قرار دادن که می تونی نظرات و انتقادات خودت رو در اونجا برای من بنویسی خوش حال می شم نظراتت و ببینم و انرژی بگیرم و برای کارهای بعدی از اونها استفاده کنم .
    امیدارم حال دلت خوب باشه و زندگی به کامت باشه موفق و پیروز باشی…

    برای ما حتما نظرت رو بنویس … اینکه دیگه چه کتابایی رو میخوای توی کتابخونه آکادمی کاربکر بزاریم؟ و تو چه برداشتی از این کتاب داشتی؟ حتما به ما بگو تا باهم قسمت نظرات در این مورد بحث و گفت و گو داشته باشیم …

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۲ رای

    با کلیک روی هرکدوم از شبکه های اجتماعی زیر میتونید این مقاله رو خیلی راحت با دوستان خودتون به اشتراک بزارید…

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    0 دیدگاهات
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    0
    نظرتون راجع به این مقاله رو حتما حتما واسم بنویسیدx
    ()
    x