گاو بنفش

در این مقاله چیا گفتیم ...

  • چند سال پیش به همراه خانواده ام در فرانسه با اتومبیل به گردش رفته بودیم ، از دیدن صدها گاو که مثل تصاویر برجسته کتاب های قصه در مراتع کنار بزرگراه درحال چریدن بودند ، به وجد آمده بودیم. تا کیلومترها همچنان به بیرون نگاه میکردیم و از آن همه زیبایی در شگفت بودیم.
    پس از بیست دقیقه ، تماشای گاو ها را رها کردیم. این گاو ها هم مثل همان گاوهای قبلی بودند که دیده بودیم و آنچه که زمانی برای ما شگفت انگیزبود کاملا عادی و معمولی به نظر میرسید. چیزی بدتر از معمولی ، خسته کننده شده بود!!!
    بعد از اینکه مدتی گاو هارا میبنید ، برای شما هم خسته کننده میشوند. آنها شاید گاوهای کامل ، جذاب ، باشخصیت و یا گاوهای زیبایی باشند، اما بازهم خسته کننده خواهند بود.
    و حالا یک گاو بنفش شاید جالب به نظر برسد.

    متن بالا در ابتدای کتاب یکی از خاطرات نویسنده بود که ایده نوشتن کتاب گاوبنفش رو توی سرش انداخت

    5p بازاریابی در کتاب گاو بنفش

    تئوری های بازاریابی گاوبنفش

    بازاریابان درباره پنج P یا همون پنج دستاورد بازاریابی صحبت میکردند. البته باید اشاره کنم که هرکسی P های موردعلاقه خودشو داره ، این پنج تا P شامل :
    • محصول (Product)
    • قیمت گذاری (Pricing)
    • تبلیغات برای افزایش فروش (Promotion)
    • چگونگی جایگاه و مراتب (Positioning)
    • روابط عمومی و ترویج (Publicity)
    • بسته بندی (Packaging)
    • پیشی گرفتن (Pass – along)
    • بازاریابی اجازه ای (Permission)
    اگر شما تمام P های بازاریابی رو هم به خوبی اجرایی کنید بازهم تضمینی در موفقیت قطعی شما وجود نداره …
    چرا ؟
    چون کلا بازاریابی ، یه کار تضمین شده نیست ، اما یک روشی هست که همیشه مورد استفاده قرار گرفته ، اما این کتاب به شما میخواد یک P جدید رو معرفی کنه که حتما شمارو میتونه به موفقیت برسونه ، البته اگر به درستی اجراییش کنید.

    بازاریابی گاو ، بنفش یا همان (Purple cow)
    ماهیت گاوبنفش اینه که باید برجسته و جالب توجه باشه ، دراصل گاوبنفش میخواد اصل برجسته بودن رو به بقیه اصول بازاریابی اضافه کنه و این کتاب هم درباره چرا ، چه چیز و چگونه برجسته بودن هست …

    بازاریابی برجسته در کتاب گاو بنفش

    بازاریابی برجسته

    هنر ساختن چیزای با ارزشی که در عرصه کالا و خدمات ، جلب توجه کنن . البته باید بگم که بازاریابی هیچوقت نمیتونه آخرین گزینه برای ما باشه ، ما باید درک کنیم که اگر محصولات و خدمات ما برجسته و قابل توجه نباشن ، به چشم نمیان و بازاریابی هم اثر چندانی نداره …

    مجموعه صنعت تلویزیون ، ارتباطی متوازن و هماهنگ بین تقاضای مشتری، آگهی های تلویزیونی و شرکت های درحال رشد که با سرمایه گذاری در این عرصه پر هزینه ایجاد شده بودند ، به وجود آمد.
    مشتری پسامصرف خارج از فرآیند خرید است . آنها هرآنچه را که میخواهند ، در اختیار دارند. نیازهایشان اندک است و آنقدر مشغله دارند که نمیتوانند وقت زیادی را صرف تحقیق در مورد کالایی بکنند که شما برای خلق آن تلاش کردید.
    واحد بازاریابی کالا یا خدمات را میگیرد و پول را برای برقراری ارتباط بین مزایای خاص آن کالا با مخاطبان هدف ، هزینه میکنند. حال این روش ، چندان کارایی ندارد.

    نویسنده در این کتاب معتقده که علم صدساله بازاریابی منسوخ شده و به آخر رسیده ، روش های جدید و به روز بازاریابی هم حرف تازه ای ندارن و ما باید همه اونهارو رها کنیم .
    تلویزیون و رسانه جمعی دیگه سلاح خاصی محسوب نمیشن و علم بازاریابی برای همیشه متحول شده
    الان دیگه شما باید
    تبلیغات رو کنار بزارید ونوآوری کنید

    اگر بخوایم شیوه های تبلیغاتی رو به سه بازه زمانی تقسیم کنیم
    اولین دوره ، دوران قبل از تبلیغات بوده ، که همه چیز بطور شفاهی به مردم انتقال داده میشده ، همیشه توی بازار ، غرفه بهترین فروشنده سبزی شهرت داشته و شلوغ بوده …
    بعد از این دوران ، میرسه به دوران و عصر تبلیغات ، دوران ترقی و رشد و درخواست های بی پایان مصرف کننده ها ، که یک فرمول کلی رو به وجود آورده بود ، اگر شما مستقیما برای هر مصرف کننده ای تبلیغ میکردید ، فروش افزایش پیدا میکرد.
    اینطور بهتون بگم ، هرکی بیشتر پول داشت و تبلیغ بیشتری میکرد ، برنده بود و میتونست فروش بیشتری هم داشته باشه .
    بعد از عصر تبلیغات جالبه بدونید ما به همون دوران قبل تبلیغات برگشتیم ، اما ایندفعه به جای انتقالات شفاهی ، ایده های خاص و ناب باعث افزایش فروش میشد.
    دیگه تبلیغات زیاد اهمیتی نداره ، چرا که مصرف کننده وقتی برای شنیدن تبلیغات و صحبت های ما نداره ؛ و ما فقط با ایده های خاص و ناب میتونیم مصرف کننده هارو به مشتریان خودمون تبدیل کنیم.

    منحنی مور در کتاب گاوبنفش

    منحنی مور در کتاب گاوبنفش

    جف مور در کتاب خودش به نام عبور از شکاف میگه که چگونه محصولات و ایده های جدید از بین جمعیت میگذرن. ایده ها از یک منحنی پیروی میکنن که با نوجویان و پذیرش کنندگان اولیه شروع میشن وهمین نوجویان یا افرادی که همیشه دنبال چیزهای جدید در بازار هستند ، اگر ایده و محصول یا خدمت مارو دوست داشته باشن به دیگران انتقال میدن ، که میرسه به همون اکثریت ابتدا و انتها ، اینها افرادی هستن که از نوجویان حرف شنوی داشتند و از طریق اونها به ما مراجعه میکنن و در آخر هم شاید افراد دیر پذیر به سراغ ما بیان و از خدمات و محصولات ما استفاده کنند ، افراد دیر پذیر کیا هستن؟ همون آدمایی که خیلی سخت و خیلی دیر تغییر میکنن و همیشه از همون وسایل و تکنولوژی یا همون برند های قدیمی و همیشگی خودشون استفاده میکنن.
    در کل اینطور باید بگم که ، موثرترین ایده های تجاری ، اونهایی هستند که توسط دیگران گسترش پیدا میکنند.

    حالا با چند مثال موردی دیگه میخوام از مزیت های گاوبنفش براتون بگم
    مالک ماشعیر فروشی تامپ استون تصمیم گرفت که از این پس در کنار ماشعیرهایی که به مشتریان خودش میده ، یه تیکه پیتزای فریزری هم بده نوش جان کنن …
    واقعا به نظر میتونه جذاب بیاد که میری یه لیوان ماشعیر نوش جان کنی که یه تیکه پیتزا هم بهت میدن و خب این یه حس خوب و خاص بودن رو میتونه به ما انتقال بده ، همین باعث شد که این ایده گوش به گوش برسه و همه برای این ماشعیر و پیتزای فریزری صف بکشن ، جالبه بدونید که بعدها همین پیتزای فریزری تامب استون کلی معروف شد و توسط یکی از برندهای موادغذایی خریداری شد و در تمام فروشگاه ها عرضه شد.

    مرگ بازاریابی در عصرجدید تبلیغات

    امروزه گزینه های موجود توی بازار خیلی زیاد شده ، فرض کنین خودتون میخواین یه دونه کیک بخرین و میرین داخل سوپرمارکت ، کلی برند و انواع کیک وجود داره که شما باید یکیش رو انتخاب کنید ، روی در و دیوار کلی تبلیغ از این کیک ها میبینید . حالا این رو با زمان قدیم مقایسه کنید ، حتما اگه از بزرگترها بپرسید ، بهتون میگن که اون قدیما وقتی وارد سوپری میشدیم ، فقط یه نوع یا انواع خیلی کمی کیک وجود داشت و ما حق انتخاب زیادی نداشتیم .
    اما حالا اینطور نیست ، جدای از اینکه گزینه های خیلی زیادی هم وجود داره ، زمان ما برای انتخاب اونها هم خیلی کم شده و دیگه فرصت گوش دادن و دیدن تبلیغات یکسان و تکراری خیلی کم شده و این نشونه ی اینه که بازاریابی مرده و قوانین قدیمی دیگه کاربردی برای ما ندارن.

    همین الان برید تلویزیون رو روشن کنید ، ببینید چندتا تبلیغ از روغن و برنج و … میبینید که همشون توی یک سبک هستن و دائما تکرار میشن ، همشونم میخوان بگن که ما خوبیم و بیاین از ما بخرین ، یکی نیست بهشون بگه که خب معلومه که هیچ ماست فروشی نمیگه ماست من ترشه !!!
    این روش تبلیغات تا چندین سال پیش کاربرد داشت و باعث ایجاد چرخه بالا میشد که همین تغییر سلیقه ها و زیاد شدن تبلیغات باعث شد که مردم کمتر به این آگهی ها توجه کنن و صنعت تبلیغات تلویزیونی اثرگذاری خودشو از دست بده.

    بازاریابی در کتاب گاوبنفش

    محصول ما باید دوتا بخش رو پشت سر بزاره تا موفق بشه ، اول اینکه ویروسی باشه ، دوم اینکه عطسه بشه!!
    یعنی چی ویروسی باشه؟ یعنی مثل ویروس قابل گسترش دادن باشه ، ارزش اینکه انتقالش بدن رو داشته باشه ، اصلا در حدی باشه که بشه انتقالش داد و دوم اینکه نوجویان یا پذیرش کنندگان اولیه وقتی دچار ایده ویروسی ما شدن ، اونو پخشش کنن یا به اصطلاح عطسه کنن و به بقیه هم منتقلش کنن. اگه عطسه کننده ها ، از اعتبار کافی برخوردار نباشن و مردم به حرفشون اهمیت ندن یا اینکه اصلا مغرور باشن و نخوان ایده مارو به بقیه برسونن و فقط بخوان خودشون ازش استفاده کنن ، خب باعث میشه احتمال به موفقیت رسیدن ایده ما خیلی کم بشه .

    ایده های ویروسی گاوبنفش

    حالا اینکه شاید یپرسیم چطوری ایده ویروسی خلق کنیم ؟
    اول باید ببینیم ایده ما چقدر موندگاره ، مثل یک مد زودگذر قبل اینکه بخواد پخش بشه زنده میمونه یا میمیره؟
    دوم اینکه ایده ما چقدر راحت پخش میشه و عطسه کننده ها چه بهونه ای برای پخش این ایده میتونن داشته باشن
    سوم باید ایده ما انقدر سریع و ارزشمند باشه که بتونیم چندبار روی اون سرمایه گذاری کنیم
    و چهارم اینکه مخاطبین ما باید دید چقدر به هم گره خورده و همبسته هستن و چقدر میشه بینشون ارتباط برقرار کرد
    باید انقدری باهم صمیمی باشن تا دائم ایده مارو گسترش بدن

    تئوری های گاوبنفش

    مشکل بزرگ گاو بنفش چیست؟

    گاو بنفش بسیار نادر و کمیاب است؛ شاید بپرسید علت چیست؟ زیرا مردم ترسو هستند اگر شما خاص باشید ممکن است بعضی از مردم شمارا دوست نداشته باشند و این تعریف خاص بودن است هرچه ریسک کمتر باشد توجه هم کمتر خواهد شد تیر انتقاد به سوی کسانی نشانه میرود که شاخص هستند دو گزینه پیش رو داریم نامرئی و ناشناس باشیم و در امان بمانیم یابزرگ و منحصر به فرد باشیم و فرصت گاو بنفش بودن را پیدا کنیم تنها راه خاص بودن این است که از شما انتقاد کنند.

    در این انتقادها شما نباید خودتون رو ببازید ، به اونها گوش کنید و اگر سازنده بودند حتما در راه هدف کسب و کار خود از اونها استفاده کنید. مشکل بزرگ افرادی که انتقاد پذیر نیستند و حرف دیگران برای آنها بیش از حد اهمیت دارد این است که نمیتوانند به سمت گاو بنفش حرکت کنند.

    البته به یاد داشته باشید که خاص بودن همیشه این نیست که دستگاه های بزرگ کارخانه خود را عوض کنید ؛ خاص بودن میتواند نحوه پاسخگویی به تلفن باشد ، یک نشان تجاری خاص یا کمی هزینه برای تجدید نظر در نرم افزارتان ، بهبود نحوه انجام کارها و …

    حرف آخر

    در کل کتاب گاوبنفش میخواد بگه شیوه های قدیمی تبلیغات و بازاریابی دیگه جواب نمیدن و شما اگر میخواین موفق بشین باید محصولتون ، شعارتون و دیدگاهتون متفاوت باشه …

    اگه خیلی به مباحث مارکتینگ و بازاریابی علاقه دارید میتونید این کتاب رو بخونید و میتونم بگم ارزش یکبار خوندن رو برای کساییکه خیلی علاقه‌مند در این حوزه هستند رو داره …

    اما اگر وقت کتاب خوندن ندارین ، بنظرم همین مطالبی که گفتم کافیه برای اینکه یک درک کلی از کتاب داشته باشید.

    راستی اگه فکر میکنین نیاز دارید توضیحات بیشتری راجع به بخش ها و مباحث مختلف کتاب بگم ، کافیه داخل همین صفحه داخل نظرات بهم بگید تا این مقاله رو واستون به روز کنم …

    اگه با این مقاله حال کردین نظر و امتیاز فراموش نشه … خوش باشیییید

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۵ رای

    با کلیک روی هرکدوم از شبکه های اجتماعی زیر میتونید این مقاله رو خیلی راحت با دوستان خودتون به اشتراک بزارید…

    اشتراک در
    اطلاع از
    guest
    5 دیدگاهات
    بیشترین رأی
    تازه‌ترین قدیمی‌ترین
    بازخورد (Feedback) های اینلاین
    مشاهده همه نظرات
    5
    0
    نظرتون راجع به این مقاله رو حتما حتما واسم بنویسیدx
    ()
    x