شایستگی نشان دهنده دانش، مهارت و توانایی لازم برای انجام یک رفتار مطلوب است. متخصصان منابع انسانی برای ایفای نقش های مختلف خود نیاز به شایستگی در بسیاری از زمینه ها دارند. بسیاری از این شایستگی ها در سه دسته کلی که در شکل زیر نشان داده شده است ؛ قرار میگیرند: شناخت کسب و کار، اجرای شیوه های منابع انسانی، و مدیریت تغییر.
همانطور که شکل نشان می دهد، هر شایستگی به حوزه هایی از دانش و مهارت نیاز دارد که منحصر به فرد هستند، اما تا حد زیادی نیز با هم همپوشانی دارند.
” شناخت کسب و کار ” شایستگی موردنیاز برای متخصصین منابع انسانی
متخصصان منابع انسانی باید دانش فرآیندهای تجاری اصلی سازمان را برای جلب احترام سایر اعضای سازمان کسب کنند. سازمان چه چیزی و چگونه تولید می کند؟ چه چیزی آن را از سایر سازمان هایی که تلاش می کنند همان کار را انجام دهند متمایز می کند؟ چه چیزی مشتریان سازمان را خوشحال می کند؟ برای سودآوری شرکت چه باید کرد؟ بسیاری از این دانش ها مستقیماً با فعالیت های مدیریت منابع انسانی سنتی مرتبط نیست، اما روندها نشان می دهد که چنین دانشی به طور فزاینده ای ارزشمند می شود. به ویژه، متخصصان منابع انسانی نیاز دارند شایستگی های دانش کسب و کار مرتبط با مدیریت مالی، روابط با مشتری، تجزیه و تحلیل رقبا، جهانی شدن، قابلیت تولید و سیستم های اطلاعاتی را بدست آورند.
آگاهی از این جنبههای کسبوکار بهویژه برای نقش شریک استراتژیک مهم است، که به متخصصان منابع انسانی نیاز دارد تا اقدامات خود را با اقدامات سایر رهبران سازمانی ادغام کنند. درمورد نقش های متخصصان منابع انسانی در سازمان در مقالات آینده صحبت خواهیم کرد.
” اجرای شیوههای مدیریت منابع انسانی ”
این مورد مجموعه اصلی از شایستگی ها میباشد که شامل شایستگی های عملی منابع انسانی که مربوط به دانش، مهارت و توانایی لازم برای جذب، استخدام، آموزش و جبران خدمت کارمندان است.
متخصصان منابع انسانی باید بدانند که چگونه وظایف کاری را به درستی تقسیم کنند، ارتباطات گزارش دهی ایجاد کنند و مشاغل انگیزشی را طراحی کنند. آنها باید در مورد روش های استخدامی که به جذب، انتخاب و ارتقای افراد مناسب کمک می کند، آگاهی لازم را داشته باشند.
در حوزه توسعه، متخصصان منابع انسانی باید قادر به طراحی و اجرای برنامه های آموزشی و برگزاری جلسات توسعه شغلی باشند. طراحی سیستم های ارزیابی عملکرد، ارائه بازخورد، و مدیریت سیستم های پرداخت و مزایا نیز نیازمند تخصص است. متخصصان منابع انسانی مؤثر همچنین نیازمند ارتباطات قوی با مدیران برای ارسال پیام های روشن مربوط به فرآیندهای تجاری و تصمیمات پرسنل می باشند. این ارتباطات هم از طریق پیام های رسمی و هم از طریق مکالمات شخصی انجام می شود.
” مدیریت تغییر ” شایستگی ضروری برای متخصصین منابع انسانی
مجموعه ای از شایستگی ها که شاید توصیف و اندازه گیری آن ها دشوارتر باشد، به مدیریت تغییر مربوط می شوند. مدیریت تغییر به سازمان کمک میکند تا رشد کرده و خود را با شرایط جدید وفق دهد. برای موثر بودن در این نقش، متخصصان منابع انسانی نیاز به ایجاد اعتماد و اعتبار دارند.
آنها می تواند تا حدی این کار را با ایجاد روابط حمایتی با بسیاری از افراد در سراسر سازمان انجام دهد. مدیران تغییر باید خلاق باشند و از دانستن چگونگی تشویق خلاقیت در دیگران سود می برند. مهارت در شناسایی و حل مشکلات نیز بسیار مفید است. شایستگی های مدیریت تغییر به ویژه برای اجرای نقش های توسعهدهنده سرمایه انسانی و حامی کارکنان بسیار سودمند است.
جمعبندی
همانطور که در تصویر زیر مشاهده میکنید 3 شایستگی موردنیاز به علاوه توضیحات اجمالی آن آورده شده است که برای متخصصین منابع انسانی بسیار ضروری و لازم است.
شما هم شایستگیهای موردنیاز برای متخصصین منابع انسانی را از دیدگاه خود برای ما در قسمت نظرات بنویسید.
منبع : Human Resource Management Linking Strategy to Practice, Second Edition